Do kompetencji burmistrza należy realizacja wszystkich zadań i czynności wynikających z ustaw, rozporządzeń, uchwał rady i innych przepisów prawa służących realizacji zadań publicznych gminy.
Na podstawie dokonanego podziału zadań do właściwości burmistrza należy:
kierowanie bieżącymi sprawami gminy;
reprezentowanie gminy na zewnątrz;
składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem i udzielanie upoważnień w tym zakresie;
udzielanie pełnomocnictw procesowych;
wykonywanie uchwał rady oraz przedkładanie na sesjach rady sprawozdań z ich wykonania;
prowadzenie gospodarki finansowej gminy;
współpraca zagraniczna;
współpraca z innymi organami samorządu terytorialnego;
przeciwdziałanie klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków;
ochrona porządku publicznego;
ochrona informacji niejawnych i ochrona danych osobowych (ochrona bezpieczeństwa informacji);
zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
kierownie zadaniami obronnymi, w tym w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla burmistrza przepisami prawa, regulaminami oraz uchwałami rady.