Wydział Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Nieruchomościami
Kierownik Wydziału - Katarzyna Jasińska
- tel. (34) 3100184 lub centrala (34) 3100150
e-mail:
- wypis i wyrys, przeznaczenie działek w planie zagospodarowanie przestrzennego, warunki zabudowy - tel: (34) 31 001 86,
- nadawanie numerów na bud.mieszkalne,nazewnictwo ulic, rozgraniczenia, podział nieruchomości, decyzje celu publicznego - tel: (34) 31 001 87
- przekształcenie prawa wieczystego użytkowania, sprzedaż, dzierżawa, użytkowanie wieczyste, sprawy obronne - tel: (34) 31 001 80
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki Nieruchomościami należy:
- koordynacja prac dotyczących opracowywania planu ogólnego gminy (POG) oraz jego zmian wraz z ewidencjonowaniem dokumentacji prac planistycznych;
- koordynacja prac dotyczących opracowywania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich zmian wraz z ewidencjonowaniem dokumentacji prac planistycznych;
- koordynowanie prac gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej;
- prowadzenie rejestru aktualnych planów zagospodarowania przestrzennego;
- przygotowywanie okresowych ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy;
- prowadzenie rejestru wniosków o sporządzenie planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub jego zmianę;
- prowadzenie rejestru wniosków o zmianę planu ogólnego gminy;
- pozyskiwanie z państwowego zasobu geodezyjnego urzędowych kopii map zasadniczych lub katastralnych wykorzystywanych przy sporządzaniu dokumentów planistycznych gminy;
- zgłaszanie do publicznie dostępnej ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych dokumentów planistycznych niezwłocznie po ich uchwaleniu i wejściu w życie;
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych w zakresie informacji o środowisku i jego ochronie dotyczących procedur związanych z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym;
- prowadzenie Rejestru Urbanistycznego;
- przekazywanie informacji do Wydz. GOR o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko opracowywanych przy sporządzeniu studium i planów zagospodarowania przestrzennego, celem wprowadzenia do bazy OOŚ;
- prowadzenie procedury dot. ewentualnego uchwalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń;
- sporządzanie wypisów, wyrysów i zaświadczeń dla nieruchomości na podstawie miejscowych planów i studium (do czasu jego obowiązywania) oraz na podstawie planu ogólnego gminy;
- ustalanie faktycznego zagospodarowania i wykorzystania terenu inwestycji i terenów sąsiednich dla potrzeb określenia dopuszczalnych poziomów hałasu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- prowadzenie postępowań dotyczących naliczania renty planistycznej;
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- prowadzenie rejestrów wydanych decyzji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz sporządzanie i przesyłanie wojewodzie kwartalnych sprawozdań o decyzjach ustalających lokalizację celu publicznego;
- bieżąca współpraca i konsultacje z wydziałami urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi gminy w celu koordynacji uzgodnień, planów i decyzji z potrzebami inwestycyjnymi Gminy;
- opiniowanie wstępnych projektów podziału nieruchomości w oparciu o ustalenia obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach podziałów nieruchomości;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie rozgraniczeń nieruchomości;
- wydawanie postanowień obciążających strony postępowania kosztami rozgraniczenia;
- prowadzenie postępowań w zakresie połączeń, scalania i podziałów geodezyjnych nieruchomości;
- prowadzenie negocjacji dotyczących ustalenia odszkodowań za grunty wydzielone pod drogi gminne, powstałe w wyniku podziałów geodezyjnych;
- rozpatrywanie wniosków o stwierdzanie nabycia z mocy prawa - prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność gminy oraz własności położonych na nich budynków;
- rozpatrywanie wniosków mających charakter roszczeniowy o zawarcie umów o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz o przeniesienie własności znajdujących się na nim budynków i innych urządzeń i lokali;
- rozpatrywanie wniosków w sprawie nabycia garażu na własność oraz oddania w użytkowanie wieczyste gruntu niezbędnego do korzystania z tego garażu;
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji gminnych nieruchomości oraz zlecanie ich wyceny;
- sporządzanie planów wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości;
- określanie zasad obciążania nieruchomości wchodzących w skład gminnego zasobu;
- prowadzeniem spraw związanych z nabywaniem nieruchomości gruntowych do gminnego zasobu nieruchomości;
- składanie wniosków do Starosty o wywłaszczenie nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań własnych Gminy;
- prowadzenie postępowań związanych z wypłatą odszkodowań za grunty przejmowane na mienie gminy na podstawie obowiązujących przepisów prawa;
- prowadzeniem spraw związanych ze sprzedażą, zamianą i oddawaniem gruntów w użytkowanie wieczyste;
- prowadzeniem spraw związanych ze sprzedażą lokali mieszkalnych w drodze przetargu oraz na rzecz ich najemców;
- oddawanie nieruchomości gruntowych w najem, dzierżawę i użyczenie;
- oddawanie nieruchomości w trwały zarząd i użytkowanie;
- aktualizacja opłat rocznych ustalonych z tytułu trwałego zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego nieruchomości;
- wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości;
- ustalanie opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości na skutek ich geodezyjnego podziału;
- podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych dotyczących w szczególności własności nieruchomości lub innych praw rzeczowych na nieruchomości;
- przekształcanie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności na rzecz dotychczasowych użytkowników wieczystych nieruchomości;
- przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego;
- prowadzenie spraw związanych z podziałem terytorialnym gminy;
- prowadzenie rejestru aktualnych nazw placów i ulic;
- prowadzenie postępowań związanych z nadaniem nazw ulicom i placom na terenie gminy lubich zmianami;
- nadawanie numerów porządkowych posesjom na terenie gminy wraz z umieszczaniem stosownej informacji w ogólnodostępnym systemie informatycznym;
- prowadzenie ewidencji nadanych numerów porządkowych;
- sporządzanie sprawozdań dla urzędu statystycznego w zakresie zmian numeracji porządkowej nieruchomości;
- przekazywanie instytucjom informacji o dokonanych zmianach w nazewnictwie ulic;
- przygotowywanie wniosków kierowanych do wojewody o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości na mienie gminy w oparciu o obowiązujące przepisy prawne;
- ujawnianie w księgach wieczystych własności nieruchomości nabytych na mienie gminy;
- przygotowywanie projektów postanowień prostujących oczywiste omyłki w aktach własności ziemi wydanych na podstawie ustawy z dnia 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych;
- realizacja zadań z zakresu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym:
a) sporządzanie i aktualizacja programu opieki nad zabytkami na podstawie gminnej ewidencji zabytków,
b) prowadzenie gminnej ewidencji zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomości z terenu gminy, objętych wojewódzką ewidencją zabytków;
- prowadzenie spraw (w tym rejestru) związanych z nabywaniem praw majątkowych przypadających Gminie w związku z art. 935 Kodeksu Cywilnego.
Redakcja strony: Wydział Gospodarki Przestrzennej i Gospodarki NieruchomościamiRejestr zmian
- Podmiot udostępniający informację:Urząd Miejski w Kłobucku
- Pierwsza publikacja:Pastuszka Anna2025-05-06 10:48:29
- Aktualizacja publikacji:Pastuszka Anna2025-05-06 11:03:42
- Wytworzenie informacji:Piątkowska Sylwia - Sekretarz Gminy Kłobuck2025-04-14 12:47:22
- Zatwierdzenie informacji:Zakrzewski Jerzy - Burmistrz Kłobucka2025-04-14 13:03:11