tel. (34) 3100197 lub centrala (34) 3100150 e-mail:
Z-ca Kierownika Wydziału Finansowego - Iwona Wośtak
tel. (34) 3100198 lub centrala (34) 3100150
Podatek od nieruchomości - (34) 3100164
Podatek od środków transportu - (34) 3100161
Podatek rolny - (34) 3100166
Księgowość - (34) 3100162
Kasa - (34) 3100163
1. Do zakresu zadań Wydziału Finansowego w zakresie budżetu należy w szczególności:
opracowywanie projektu budżetu i szczegółowego podziału dochodów i wydatków zgodnie z klasyfikacją budżetową;
analiza wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie celem racjonalnego dysponowania środkami finansowymi,
prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej w zakresie: a) księgi głównej, b) rejestru dochodów i wydatków budżetowych zgodnie z klasyfikacją budżetową, c) ewidencji środków trwałych, d) prowadzonych inwestycji gminnych i funduszy celowych,
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi z rachunków bankowych gminy;
prowadzenie obsługi kasowej w zakresie: a) przyjmowania wpłat należności i dokonywania wypłat, b) sporządzania raportów kasowych z podziałem kasowym na dochody i wydatki budżetowe, c) prowadzenia ewidencji druków ścisłego zarachowania, d) poboru opłaty skarbowej;
obsługa finansowo – księgowa pracowników samorządowych, interwencyjnych, robót publicznych oraz Rady Miejskiej w zakresie: a) sporządzania list płac, b) sporządzania list diet dla radnych i wynagrodzeń dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i członków Gminnej Komisji Urbanistyczno – Architektonicznej, c) prowadzenie kart wynagrodzeń i kart zasiłkowych, d) prowadzenie dokumentacji dotyczącej zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, wychowawczych i innych wypłacanych ze środków ubezpieczeń społecznych, e) sporządzanie wniosków o refundację wynagrodzeń pracowników publicznych i interwencyjnych, f) wydawanie zaświadczeń o wysokości wynagrodzeń;
zapewnienie prawidłowego dokonywania rozliczeń z tytułu zobowiązań wobec urzędów skarbowych, ZUS i innych zakładów ubezpieczeniowych;
prowadzenie ewidencji podatku dochodowego od osób fizycznych;
prowadzenie rozliczeń VAT Gminy;
prowadzenie ewidencji w zakresie podatku VAT dotyczącego Gminy, sporządzenie deklaracji oraz jednolitych plików kontrolnych i ich przesyłanie;
prowadzenie obsługi finansowo-księgowej w zakresie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
prowadzenie dokumentacji finansowej pracowników i rozliczeń z zakładami ubezpieczeń;
opracowanie, sporządzanie oraz analiza sprawozdań finansowych;
nadzór oraz kontrola w zakresie działalności finansowej gminnych jednostek organizacyjnych;
rozliczanie inwentaryzacji;
rejestracja umów i zleceń;
wprowadzanie danych do rejestru umów, o którym mowa w art. 34a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2. Do zadań Wydziału Finansowego należy prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem funduszu sołeckiego.
3. Do zadań Wydziału Finansowego w zakresie podatków i opłat należy w szczególności:
dokładne i wyczerpujące prowadzenie postępowania podatkowego lub administracyjnego w zakresie prawidłowego ustalenia wysokości należności podatkowych i z tytułu opłat publicznych oraz współpraca w tym zakresie z ewidencją gruntów i ewidencją ludności;
przygotowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych;
zapewnienie prawidłowego i terminowego wymiaru należności podatkowych oraz wydawanie decyzji w zakresie należności podatkowych i opłat nieprzypisanych z następujących tytułów: podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportowych, opłata od posiadania psa i innych opłat;
prowadzenie dokumentacji wymiaru należności pieniężnych obejmującej: a) rejestry wymiarowe, b) rejestry przypisów i odpisów, c) karty przedmiotów opodatkowania,
bieżąca aktualizacja kart przedmiotów opodatkowania/kart nieruchomości, kart gospodarstw, kart pojazdów/ oraz zakładanie nowych pozycji podatkowych;
prowadzenie postępowania podatkowego oraz przygotowywanie projektów decyzji w zakresie ulg w trybie ulg ustawowych lub uznaniowych oraz współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, organami gminnych jednostek pomocniczych, komisjami Rady Miejskiej;
nadzór nad prawidłowością składanych deklaracji podatkowych oraz prowadzenie postępowania wyjaśniającego w tym zakresie;
uzgadnianie rejestrów podatkowych z zapisami księgowości podatkowej;
nadzór nad prawidłowością pobierania należności pieniężnych w formie inkasa w zakresie: a) rozliczania sołtysów, b) kontroli wysokości i prawidłowości wpłat kwitariuszy przychodowych, c) naliczanie kwot wynagrodzenia za inkaso;
wydawanie zaświadczeń: a) o stanie majątkowym, b) o zaległościach podatkowych, c) o przychodowości z gospodarstw rolnych, d) o posiadaniu gospodarstwa rolnego, e) o opłacaniu składek FUSR przez rolników, f) o stwierdzeniu pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
prowadzenie ewidencji księgowości podatkowej i opłat w zakresie: a) bieżącego i terminowego księgowania wpłat na kontach podatników, b) księgowania przypisów i odpisów, zwrotów w ciągu roku podatkowego, c) sporządzanie zawiadomień o rozksięgowaniu wpłaty, d) rozliczanie obrotów i ich uzgadnianie z księgowością budżetową i wymiarem;
prowadzenie postępowania egzekucyjnego w zakresie: a) terminowego sporządzania upomnień, b) sporządzanie tytułów wykonawczych, c) prowadzenie postępowania zabezpieczającego;
opracowywanie, sporządzanie oraz analiza sprawozdań wymiarowych i księgowych;
nadzór i kontrola w zakresie weryfikacji zeznań podatkowych;
sporządzanie wniosków karno - skarbowych w zakresie podatków;
bieżąca obsługa i udzielanie bieżących informacji w zakresie należności podatkowych;
wykonywanie innych zadań finansowo – księgowych wynikających z obowiązujących przepisów finansowo-księgowych;
wprowadzanie do ewidencji podatkowej danych wynikających z zawiadomień o zmianach w ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w Kłobucku.
4. Do zadań Wydziału Finansowego w zakresie opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi należy w szczególności:
prowadzenie księgowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
prowadzenie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych;
opracowanie, sporządzanie i analiza sprawozdań księgowych.
5. W zakresie dotacji dla szkół i przedszkoli niepublicznych Wydział Finansowy odpowiada za przekazywanie dotacji we współpracy w tym zakresie z CEA.