Do wspólnych zadań wydziałów, Urzędu Stanu Cywilnego, samodzielnych stanowisk pracy i komórek organizacyjnych należy, w szczególności:
przygotowywanie dokumentów zgodnie z przepisami prawa i z interesem gminy;
przygotowywanie projektów uchwał rady i innych materiałów oraz projektów zarządzeń burmistrza, a także projektów sprawozdań z ich wykonania;
przygotowywanie projektów decyzji, postanowień i innych dokumentów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
opracowywanie materiałów do projektu budżetu oraz materiałów do sprawozdań z jego realizacji;
właściwa i terminowa realizacja zadań określonych w budżecie gminy;
organizowanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie działania wydziału;
przestrzeganie zasad oszczędności, gospodarności i dyscypliny budżetowej;
przygotowywanie i przekazywanie do wprowadzenia informacji do Biuletynu Informacji Publicznej;
przygotowywanie projektów umów z instytucjami i podmiotami gospodarczymi;
przygotowywanie projektów odpowiedzi na skargi, wnioski i petycje – zgodnie z odrębnymi uregulowaniami;
podejmowanie inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych gminy;
współdziałanie z innymi pracownikami urzędu oraz współpraca z jednostkami organizacyjnymi gminy, jednostkami pomocniczymi gminy, związkami oraz w toku realizacji porozumień komunalnych;
w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego udzielanie natychmiastowej pomocy Pełnomocnikowi ds. Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie realizacji jego zadań;
realizowanie zadań obronnych oraz przedsięwzięć wynikających z potrzeb obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
przygotowywanie materiałów i dokumentów niezbędnych do występowania o środki z funduszy strukturalnych oraz rezerw celowych budżetu państwa i ich rozliczania;
współdziałanie z Administratorem Bezpieczeństwa Informacji i jego Zastępcą oraz Pełnomocnikiem ds. ochrony informacji niejawnych;
realizacja zadań dotyczących dostępu do informacji publicznej z uwzględnieniem spraw wynikających z ustawy o finansach publicznych;
planowanie i realizowanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
sporządzanie sprawozdań oraz analiz bieżących informacji dotyczących realizacji poszczególnych zadań, w tym sprawozdań z udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom w ramach spraw prowadzonych przez wydział lub komórkę organizacyjną;
prowadzenie rejestrów, których obowiązek tworzenia wynika z przepisów prawa lub uregulowań wewnętrznych;
wykonywanie innych niezbędnych czynności warunkujących prawidłową pracę urzędu.