Wydział Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Kierownik Wydziału - Anna Grabowska-Graj
- tel. (34) 3174038
e-mail:
adres siedziby Wydziału: ul. Zamkowa 12, 42-100 Kłobuck
- telefon komórkowy do Wydziału: 501-749-528
- decyzje środowiskowe, wycinka drzew i krzewów, opłaty adiacenckie: tel. (34) 3174039
- ochrona środowiska, oświetlenie uliczne, rolnictwo, prawo wodne, opłaty adiacenckie:
tel (34) 3174039
- gospodarka odpadami komunalnymi, usuwanie azbestu, nieczystości ciekłe: tel (34) 3174043
- opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi: tel (34) 3174036
Do podstawowego zakresu działania Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy:
- realizacja zadań z zakresu ochrony środowiska ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz w ocenach oddziaływania na środowisko;
- realizacja zadań z zakresu rolnictwa, łowiectwa i ochrony zwierząt;
- realizacja zadań z zakresu ochrony przyrody i ustawy o lasach;
- realizacja zadań z zakresu ustawy Prawo wodne;
- realizacja zadań z zakresu ustawy Prawo geologiczne i górnicze;
- realizacja zadań z zakresu utrzymania czystości i porządku w gminach;
- realizacja zadań z zakresu ustaw: o odpadach, o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
- realizacja zadań z zakresu ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
- realizacja zadań z zakresu ustawy o grobach i cmentarzach wojennych;
- edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem konkursów o tematyce proekologicznej oraz akcji porządkowych;
- wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w zakresie spraw prowadzonych przez Wydział;
- nadzór nad utrzymaniem właściwego stanu technicznego oświetlenia ulicznego, w tym m. in. dokonywanie przeglądu technicznego, zlecenia wykonania prac w ramach bieżącego utrzymania oświetlenia ulicznego;
- występowanie o ustalenie sprawcy zniszczenia/uszkodzenia oświetlenia ulicznego;
- występowanie do właściwego ubezpieczyciela o zwrot odszkodowania za uszkodzone lub zniszczone oświetlenie uliczne;
- wykonywanie napraw oświetlenia ulicznego;
- zgłaszanie do zakładu energetycznego usterek oświetlenia ulicznego i zmian czasu świecenia oraz prowadzenie rejestru dokonanych zgłoszeń;
- prowadzenie rozliczeń z tytułu sprzedaży energii elektrycznej, usługi dystrybucji energii elektrycznej, najmu słupów, usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie gminy Kłobuck w zakresie oświetlenia ulicznego;
- zawieranie i nadzór nad realizacją umów:
a) o świadczenie usług w zakresie oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie gminy;
b) najmu słupów oświetlenia ulicznego;
c) sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej dotyczącej oświetlenia ulicznego;
- przygotowanie wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej;
- wydawanie pozwoleń na uprawę maku i konopi, nadzór nad tymi uprawami oraz wydawanie decyzji nakazującej zniszczenie upraw maku i konopi;
- zlecenie dokonania wyceny wzrostu wartości gruntów na skutek wybudowania infrastruktury technicznej;
- prowadzenie postępowania w sprawie naliczenia opłat adiacenckich z tytułu wybudowania infrastruktury technicznej.
- przygotowywanie projektów decyzji naliczających opłatę adiacencką i decyzji o rozłożeniu opłaty na raty;
- udzielanie wyjaśnień, udostępnianie dokumentów w sprawie opłat adiacenckich zainteresowanym stronom;
- przygotowywanie do projektu budżetu zamierzeń z zakresu opłat adiacenckich;
- udział w ustaleniu szkód i szacowaniu strat powstałych wskutek klęski żywiołowej;
- opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków;
- realizacja zadań wynikających z „Programu ochrony powietrza dla województwa śląskiego mającego na celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji".
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w zakresie ochrony środowiska; należy:
- udział w realizacji zadań określonych w programie ochrony środowiska oraz sprawozdawczość z realizacji Gminnego Programu Ochrony Środowiska,
- monitorowanie i prowadzenie sprawozdawczości z programu ochrony powietrza;
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie w zakresie spraw prowadzonych przez wydział;
- przeprowadzanie kontroli w zakresie przestrzegania przepisów prawa ochrony środowiska oraz występowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie działań, będących w jego kompetencji, jeżeli stwierdzono naruszenie przepisów lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić;
- prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących oceny oddziaływania na środowisko;
- stwierdzanie obowiązku sporządzenia raportu dla planowanych przedsięwzięć wraz z określeniem zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a także dla przedsięwzięć o potencjalnym transgranicznym oddziaływaniu na środowisko bądź stwierdzenie braku obowiązku jego sporządzania;
- prowadzenie bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko w zakresie spraw Wydziału;
- wprowadzanie do bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko informacji przekazanych przez Wydziały IR i GPN
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych poprzez aplikację „Ekoportal” w zakresie informacji o środowisku i jego ochronie w zakresie spraw Wydziału;
- opiniowanie projektów uchwał rady powiatu w sprawie wyznaczenia obszarów cichych w aglomeracji lub obszarów cichych poza aglomeracją;
- wydawanie decyzji dla osób fizycznych eksploatujących instalacje lub urządzenia w ramach zwykłego korzystania ze środowiska, dotyczących wykonania czynności zmierzających do ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko;
- przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko;
- wydawanie sprzeciwu w drodze decyzji, w stosunku do instalacji objętej zgłoszeniem;
- przygotowywanie okresowej informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
- koordynacja i nadzór realizacji zadań związanych z dofinansowaniem wykonania prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest – demontażem, transportem i składowaniem z terenu nieruchomości położonych w gminie Kłobuck;
- prowadzenie bazy azbestowej;
- sporządzanie sprawozdań z gospodarowania dochodami budżetu gminy pochodzącymi z opłat i kar środowiskowych, przeznaczonymi na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
- nadzór nad zachowaniem trwałości projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie gminy Kłobuck poprzez budowę kanalizacji sanitarnej”;
- zapewnienie właściwego przechowywania dokumentacji związanej ze zrealizowanym Projektem;
- udostępnianie wglądu w dokumentację Projektu w celu przeprowadzenia działań kontrolnych;
- realizacja zadań związanych z bieżącym utrzymaniem 11 szt. separatorów oczyszczających wody opadowe do rzeki Biała Oksza;
- realizacja zadań wynikających z pozwolenia wodno-prawnego na prowadzenie wód opadowych do rzeki Biała Oksza;
- przekazywanie Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie w Poznaniu sprawozdań z realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych;
- naliczanie wysokości opłat za usługi wodne;
- tworzenie i weryfikacja obszaru i granic aglomeracji;
- informowanie mieszkańców o jakości powietrza oraz o wystąpieniu przekroczenia dopuszczalnych poziomów wskaźników jakości powietrza;
- przeprowadzanie kontroli instalacji spalania paliw stałych (palenisk) w gospodarstwach domowych pod kątem spalania odpadów
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w zakresie realizacji zadań z rolnictwa, łowiectwa i ochrony zwierząt należy w szczególności:
- prowadzenie w ramach uprawnień gminy zadań związanych z chorobami zakaźnymi zwierząt;
- współdziałanie ze służbami doradczymi rolnictwa, izbami rolniczymi oraz ośrodkami doradztwa rolniczego w zakresie szkoleń oraz programów pomocowych;
- sporządzanie spisu uprawnionych do udziału w głosowaniu w wyborach do izb rolniczych;
- współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu łowieckich obszarów gminy, w szczególności w zakresie ochrony zwierzyny bytującej na jej terenie oraz wydawanie opinii o obwodach łowieckich;
- opiniowanie rocznych planów łowieckich;
- /skreślony/;
- wydawanie decyzji dotyczących zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy agresywnej;
- wydawanie decyzji o czasowym odebraniu właścicielowi bądź opiekunowi zwierzęcia, w przypadku stwierdzenia znęcania się nad zwierzętami;
- wydawanie decyzji na wniosek Policji, lekarza weterynarii, inspektora Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami lub z urzędu, odnośnie zwierząt rażąco zaniedbywanych.
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w związku z realizacją zadań z zakresu ochrony przyrody i ustawy o lasach należy w szczególności:
- wydawanie decyzji w sprawach dotyczących usuwania drzew lub krzewów;
- wydawanie decyzji w sprawie wymierzenia kary administracyjnej pieniężnej za usunięcie drzew i krzewów bez zezwolenia;
- wydawanie decyzji w zakresie opłat za usuwanie drzew lub krzewów;
- przeprowadzenie oględzin drzew i krzewów w terenie w związku ze zgłoszeniem zamiaru usunięcia drzew lub krzewów lub złożonym wnioskiem o wydanie zezwolenia na usuniecie drzewa lub krzewu;
- wprowadzanie i znoszenie form ochrony przyrody;
- współdziałanie z właścicielami i administratorami lasów państwowych i prywatnych.
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w związku z realizacją zadań z zakresu ustawy Prawo wodne należy w szczególności:
- wydawanie decyzji nakazującej właścicielowi gruntu przywrócenie stanu poprzedniego wód lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, jeżeli zmiany stanu wody na gruncie szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie oraz zatwierdzanie w tych sprawach ugody pomiędzy właścicielami;
- prowadzenie rejestru pozwoleń wodnoprawnych;
- przygotowanie projektu uchwały określającej wykaz kąpielisk na terenie gminy oraz czas trwania sezonu kąpielowego;
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji kąpielisk;
- naliczenie opłat za zmniejszenie naturalnej retencji wodnej.
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w związku z realizacją zadań z zakresu ustawy Prawo geologiczne i górnicze należy w szczególności:
- wydawanie opinii do wydania koncesji w zakresie poszukiwania lub rozpoznawania złoża kopaliny, do projektu prac geologicznych, do planu ruchu zakładu górniczego, do likwidacji funduszu likwidacji zakładu górniczego;
- wydawanie uzgodnień do koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji albo podziemne składowanie odpadów, do decyzji stwierdzających wygaśnięcie koncesji.
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w związku z realizacją zadań z zakresu utrzymania czystości i porządku należy w szczególności:
- wydawanie decyzji na świadczenie usług w zakresie: opróżniania zbiorników bezodpływowych, transportu nieczystości ciekłych;
- wydawanie decyzji w sprawie ustalania obowiązku opłat za odbieranie odpadów komunalnych, opróżniania zbiornika bezodpływowego dla właścicieli nieruchomości, którzy nie podpisali umów z przedsiębiorcami wywozowymi;
- wydawanie decyzji zezwalającej na świadczenie usług w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk, spalarni zwłok zwierząt i ich części;
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków;
- prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie przestrzegania zasad utrzymania czystości i porządku w gminie oraz występowanie do KPP o pomoc w przeprowadzeniu tych czynności;
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie w zakresie prowadzonych spraw,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej;
- opracowywanie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie i innych uchwał wynikających z ustawy;
- przestrzeganie zasad zapisanych w umowie najmu oświetlenia ulicznego;
- sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi;
- sporządzanie analizy stanu gospodarki odpadami;
- udostępnianie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- przygotowywanie decyzji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku braku deklaracji;
- weryfikacja decyzji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi złożonych przez mieszkańców;
- udostępnianie na stronie internetowej urzędu informacji o podmiotach odbierających odpady komunalne, miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne, osiągniętych przez gminę wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku, ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- przygotowywanie decyzji nakładającej kary pieniężne na przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości niewykonujących obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- opracowanie harmonogramu realizacji wydatków budżetu w zakresie gospodarki komunalnej (sprawozdawczość).
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w związku z realizacją zadań z zakresu ustaw: o odpadach, o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym należy w szczególności:
- wydawanie decyzji dla osób fizycznych nakazujących usunięcie odpadów składowanych lub magazynowanych w miejscach do tego celu nieprzeznaczonych;
- wydawanie opinii w sprawie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
- opiniowanie wniosków dotyczących wydawania zezwoleń w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów;
- przeprowadzanie kontroli w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o odpadach.
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w związku z realizacją zadań zakresu ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej należy w szczególności:
- przygotowywanie decyzji w sprawie zwrotu akcyzy za paliwo dla rolników;
- przygotowywanie i składanie wniosków Wojewodzie dotacji celowej na postępowanie w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej i jego wypłatę;
- przyjmowanie wniosków i załączników w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego;
- przygotowywanie decyzji w sprawie zwrotu podatku akcyzowego;
- przekazywanie Wojewodzie okresowych i rocznych rozliczeń dotacji oraz okresowych i rocznych sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji wypłat zwrotu podatku.
Do zadań Wydziału Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa w związku z realizacją zadań z zakresu ustawy o grobach i cmentarzach wojennych należy w szczególności:
- dokonywanie okresowych przeglądów grobów wojennych i dbałość o ich estetyczny wygląd;
- realizacja z zapisów porozumienia dot. opieki nad grobami wojennymi na terenie gminy;
- prowadzenie ewidencji grobownictwa wojennego.
Redakcja strony: Wydział Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i RolnictwaRejestr zmian
- Podmiot udostępniający informację:Urząd Miejski w Kłobucku
- Pierwsza publikacja:Miłkowski Paweł2017-12-18 12:05:52
- Aktualizacja publikacji:Pastuszka Anna2023-10-10 07:53:48
- Wytworzenie informacji:Piątkowska Sylwia2019-02-04 12:05:31
- Zatwierdzenie informacji:Zakrzewski Jerzy2023-10-10 07:53:41
Drukuj
Liczba odwiedzin: 16463